Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na szkolenie z zakresu AAC ogranizowane w Lokomotywie, prowadzone przez niekwestionowaną znawczynię tematu – mgr Alinę Smyczek.
Termin: 7-8 września 2024
Koszt: 650 zł
Szkolenie to 22 godziny dydaktyczne, rozłożone na dwa dni szkoleniowe (sobota, niedziela). Cena obejmuje materiały szkoleniowe oraz poczęstunek.
Dla kogo?
Nauczyciele pracujący z dziećmi z niepełnosprawnościami, terapeuci, logopedzi, pedagodzy, psychologowie, opiekunowie w ośrodkach specjalistycznych.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma charakter kompleksowego wprowadzenia w dziedzinę AAC: uczestnik zapozna się z elementami interwencji AAC, pozna ich strukturę nauczy się metodycznego porządku wprowadzania komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
Uczestnik po szkoleniu będzie przygotowany do:
- Rozumienia AAC jako podejścia w komunikacji
- diagnozy umiejętności komunikacji osoby niemówiącej
- budowania środowiska językowego dla osoby uczącej się AAC (strukturyzacje, wspomaganie przekazu, wspomagana znakami stymulacja języka),
- bycia kompetentnym partnerem komunikacji osoby uczącej się AAC,
- planowania początkowych kroków w podnoszeniu umiejętności komunikacji (wyzwalanie intencji komunikacyjnej, rozszerzanie zachowań komunikacyjnych),
- dobierania i nauczania strategii komunikacji
- nauczania osób niemówiących posługiwania się pierwszymi i kolejnymi znakami manualnymi oraz graficznymi,
- rozszerzania wypowiedzi użytkowników AAC i ich komunikacyjnych funkcji,
- dobierania i konstruowania prostych pomocy do komunikacji (tablice wyboru, uczestnictwa, kontekstowe),
- wplatania nauki AAC w rutynę placówki lub domu.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają też narzędzia potrzebne do budowania indywidualnego systemu komunikacji, np.: systemy znaków, programy specjalistyczne, komunikatory. Zobaczą dziesiątki przykładów pomocy do komunikacji oraz wiele filmów dotyczących procesu uczenia się ich użycia. Uczestnicy będą brać udział w ćwiczeniach, dzięki którym nabywają praktyczne umiejętności i kompetencje w stosowaniu proponowanych technik z użyciem AAC.

Prowadzący:
mgr Alina Smyczek
- pedagog (UJ, Kraków), logopeda dyplomowany (UW, Warszawa); nauczyciel – praktyk z 26-letnim stażem, czynny zawodowo;
- od początku kariery zawodowej pracuje z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością i ze specjalnymi potrzebami w komunikowaniu się w Zespole Szkół Specjalnych Nr 11 w Krakowie stosując wspomagające i alternatywne metody komunikowania się (AAC) oraz technologię wspomagającą (AT);
- w dorobku zawodowym może pochwalić się kilkudziesięcioma publikacjami i wystąpieniami, także poza granicami Polski;
- otrzymała stypendium Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej (ISAAC) Teacher in Residence Program: odbyła półroczny staż w szkole dla dzieci z zaburzeniami w komunikacji w Kaliforni, USA, połączony z intensywnym programem szkolenia;
- od 1998 roku projektuje i prowadzi szkolenia dla nauczycieli w kraju i za granicą oraz autorskie zajęcia dla studentów w Krakowie i Warszawie, przeszkoliła ponad 4000 osób;
- pracowała w komisjach eksperckich MEN ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju, współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji oraz z kilkoma wyższymi uczelniami,
- członkiem-założyciel Stowarzyszenia „Mówić bez słów”- ISAAC Polska, prezes Zarządu III i IV kadencji, pomysłodawczyni Warsztatów AAC, Biuletynu AAC;
- wprowadziła i rozpropagowała w Polsce: Czytanie Uczestniczące, Model Uczestnictwa, standardy edukacji uczniów niemówiących oraz wiele elementów i technik metodyki AAC;
- jest autorką Systemu Komunikacji Językowej „Słowik”.
Plan szkolenia
*godziny wystąpień są wstępne, mogą ulec zmianom ze względów organizacyjnych.
Dzień pierwszy – (11 godzin dydaktycznych):
900 | Wprowadzenie do AAC: Filozofia, użytkownicy, indywidualny system komunikacji. Kompetencje komunikacyjne użytkownika AAC. | 3h |
1115 | Przerwa (15 min) | |
1130 | Rodzaje znaków i ich źródła. Znaki, a język. Pomoce do komunikacji i ich rodzaje. | 3h |
1345 | Przerwa obiadowa (45 min) | |
1430 | Rozwój umiejętności komunikowania się. Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji – cz. I | 2h |
1600 | Przerwa (15 min) | |
1615 | Metodyka wprowadzania AAC cz. I: Wspomaganie umiejętności komunikowania się na poziomie przedsymbolicznym. | 3h |
1830 | Zakończenie zajęć dnia pierwszego |
Dzień drugi (11h dydaktycznych):
800 | Metodyka wprowadzania AAC. cz. II – Budowanie środowiska językowego. Zasady wprowadzania znaków. Nauka używania znaków w rytuałach. Tablice wyboru. | 3h |
1015 | Przerwa (15 min) | |
1030 | Metodyka wprowadzania AAC cz. III – Rozszerzanie kompetencji społecznych i językowych. Dobór sytuacji oraz rozwojowych i sytuacyjnych pomocy komunikacyjnych. Tablice uczestnictwa, kontekstowe, tematyczne. | 3h |
1245 | Przerwa obiadowa (45 min) | |
1330 | Techniki dostępu i strategie komunikacji. | 2h |
1500 | Przerwa (15 min) | |
1515 – 1730 | Diagnoza kompetencji komunikacyjnych i planowanie interwencji – cz. II. 3 klucze doboru słownictwa i budowania indywidualnych systemów komunikacji. Osobiste pomoce komunikacyjne. Dzień użytkownika AAC w placówce edukacyjnej. |